De Jaguar XE is de kleinste sedan in het gamma, gevolgd door de XF en wat vroeger de XJ was als topper van het gamma, maar dat vlaggenschip, de Executive Car, is nu uit de verkoop verdwenen. Wij hebben de XE zes maanden in ontvangst genomen in een poging om het slechte auto huren imago van sedans om te buigen – schijnbaar koopt niemand ze meer, maar ze rijden beter dan een SUV, zijn zuiniger met brandstof en hebben vier deuren en veel ruimte.
Wat is er niet leuk aan?
Auto onderdelen den haag Opties: metallic lak (€600), 19-inch 10-spaaks velgen (€ 900), verschuifbaar panoramadak (€ 1.345), Meridian-geluidssysteem (€ 840), Dynamic Handling Pack (€ 1.090), in 12 richtingen verstelbare/verwarmde voorstoelen (€ 350), Technology Pack (€ 1.330), luchtkwaliteitssensor (€50), cabine-lucht ionisatie met PM2.5 filter (€ 130), privacy glass (€ 410)
Kosten zoals getest: €44.330
Wat we mooi vinden
De styling van het exterieur
Passagiers- en bagageruimte
Touch-screen ontwerp
Wat we niet leuk vinden
Ruwe benzinemotor
Zwart lederen interieur
Een beetje wazig zicht door de voorruit
Maand 1 – Het pleidooi voor een ‘old-school’ berline
Kilometerstand: 330
Na het fantastische designwerk te hebben gezien dat Jaguar in zijn vernieuwde gamma heeft verricht met zijn sobere, elegante interieurs en de prachtige reeks exterieurkleuren, waren we lichtjes teleurgesteld toen we er een in saai zilver met een zwart interieur in ontvangst moesten nemen. Maar we kunnen niet kiezen, en de XE ziet er van buiten nog steeds prachtig uit, met gestroomlijnde koplampen, een zacht silhouet en een eigentijdse achterkant met ‘Jaguar’ in een modern lettertype op de bagageruimte. Neemt u van ons aan dat deze specifieke auto niet de geweldige mix weerspiegelt van bleke, natuurlijke interieurmaterialen die Jaguar nu in zijn auto’s aanbiedt. In combinatie met luchtfilters en geluidsdemping bieden deze materialen een rustgevende, luchtige oase om in te ontspannen.
We werden ook een beetje opgeschrikt door de 2.0-liter benzinemotor bij het starten – mijn partner en ik vroegen ons allebei even af of we een diesel hadden meegekregen, want hij is behoorlijk gammel voor een benzinemotor. Maar als je eenmaal optrekt en onderweg bent, is hij prima. Het P300-gedeelte van de modelnaam verwijst naar het vermogen in paardenkracht, wat een behoorlijk gezond cijfer is en Jaguar zegt dat de acceleratietijd van 0-100 km/u 5,6 seconden bedraagt, wat behoorlijk snel is. Je voelt het beschikbare vermogen wanneer je je voet op de vloer zet, maar als je gewoon door de stad rijdt, voelt de XE nogal loom aan. Zoals altijd betaalt u het tempo in brandstofverbruik. We hebben niet beter gedaan dan 31mpg in onze eerste maand met de XE.
Ik heb altijd gedacht dat premium sedans zoals de XE een alternatief leven hebben als vierdeurs sportwagen. Het weggedrag, het onderstel en de besturing van een Jaguar zijn net zo goed als die van veel andere sportauto’s, en je krijgt een behoorlijk sterke acceleratie wanneer dat nodig is, maar er wordt niet ingeleverd op ruimte of comfort zoals bij een coupé. In de ruime, diepe kofferbak is nog steeds voldoende ruimte voor vier volwassenen en hun bagage, en iedereen blijft comfortabel zitten gedurende een hele dag rijden.
Er is een reden waarom sedans van oudsher het domein zijn van reizende verkopers, omdat ze perfect zijn voor lange snelwegkilometers. Maar het zijn ook geweldige gezinsauto’s. En als u denkt: “Ja, maar achterin een sedan passen geen fietsen”, dan wijs ik u op de overgrote meerderheid van de enorme SUV’s bij ons in de buurt, waarvan de eigenaars de fietsen nog steeds op externe bagagedragers plaatsen omdat ze, als de kinderen eenmaal tieners zijn, niet meer in de auto passen, hoe groot die ook is.
Ondertussen rijdt mijn partner in een Peugeot 508
en, hoeveel we ook van die auto houden, hij zegt dat hij het verschil voelt als hij in de XE rijdt. Jaguars voelen nog steeds iets specialer aan en het is heerlijk om in iets te rijden met een Brits kenteken erop, en trots te zijn.
Het enige grote nadeel op dit moment is het glas van de voorruit, dat duidelijk niet zo glad is als het zou moeten zijn – een breking in het oppervlak zorgt ervoor dat het licht van tegenliggers een beetje vervaagt, waardoor ik me soms een beetje misselijk voel. Ik begin er aan te wennen – het was al erg de eerste dag dat ik met de auto reed, en mijn partner merkt het ook, hoewel hij er geen last van heeft, maar het zou niet mogen gebeuren.
We wachten ook af of het prachtig ontworpen infotainmentsysteem, dat alle modellen van Jaguar en Land Rover gemeen hebben, zal haperen, zoals normaal het geval is. Maar tot nu toe gaat het goed!
Ik zie dat de kilometerstand deze maand met 4.000 mijl is gestegen, wat niet klopt, dus ik vrees dat ik vorige maand niet goed heb gekeken – ik kan er deze maand niet meer dan ongeveer 1.000 mijl in hebben gereden.
De kinderen zijn dol op de Jaguar, hoewel mijn zoontje van acht hem nu dankzij Austin Powers de Shaguar noemt. Ze voelen dat hij boven andere auto’s uitstijgt en gaan er graag mee naar school. Het voelt als een grote, ruime auto met alle kudo’s die daarbij horen. Ik ben het met ze eens. Jaguars blijven een speciaal gevoel geven en ze roepen een gevoel van opportuniteit op dat Duitse concurrenten niet hebben, omdat ze alomtegenwoordig zijn op de Britse wegen.
Ik ben echter niet zo enthousiast over de 31mpg die de XE haalt. De 2.0-liter benzinemotor mag dan soepel zijn en fatsoenlijk kunnen accelereren, maar dat soort brandstofverbruik doet me toch een beetje huiveren, vooral omdat het zo’n £80 kost om de tank vol te gooien. Ik was ook teleurgesteld toen de XE werd geleverd met een zwart lederen interieur, aangezien mijn smaak veel meer ligt bij lichte kleuren en stoffen of wollen materialen. Maar ik kan nu niet dankbaarder zijn nadat onze zwarte Labrador vorige week na een wandeling in de modder en regen de voetenruimte aan de passagierskant wilde verlaten en zich op de stoel wilde nestelen. Toen ik schreeuwde dat hij er af moest, klom hij nonchalant op de armleuning en slenterde naar de achterbank. Het hele interieur kreeg een beige tint. Ik heb hem laten drogen, de modder eraf geborsteld en de stoelen schoongeveegd, en alles is weer zo goed als nieuw.
Ik ben ook fan van de smartphone-audio-weergave op het touchscreen – het is de eerste auto die ik heb waarbij de nummers en de afbeeldingen van de albums op het scherm overeenkomen. Met het ontwerp dat het beeld op het scherm laat overlopen in de bedieningselementen aan de andere kant, ziet het er geweldig uit. Dit klinkt als een klein detail, maar als je veel geld betaalt voor een topmodel, wil je dat het er van binnen allemaal als een boon uitziet.
Een ander klein maar fijn detail is de elektrische parkeerrem die automatisch wordt gelost als je de auto in “Drive” zet en wegrijdt. Niet alle auto’s doen dit, en het maakt een verschil als je de hele dag constant in en uit de auto stapt.
Laatst zat ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens op de achterbank, terwijl mijn partner ergens heen reed met spullen in de voetenruimte van de passagier. Hij is 1,80 m, maar er was genoeg beenruimte achter hem voor mijn lichaamsbouw van 1,80 m.